THE STORY
(English)
“The Pomegranates of Nagorno-Karabakh” is a profoundly anti-war film, more relevant than ever, as it focuses on a different conflict—the war between Armenia and Azerbaijan over control of the Nagorno-Karabakh enclave. A war lasting nearly four decades, with an incalculable loss of life on both sides.
The film begins with a geo-human puzzle: following the 2020 peace agreement between Armenia and Azerbaijan, Sergey, an Armenian farmer, discovers that part of his orchard, planted with pomegranate trees, now belongs to Azerbaijan. Some trees remain in Armenian territory, while others, from the same orchard, are now under “enemy” control.
Using the question of ownership of Sergey’s orchard as a starting point, the film delves into the fluidity of territorial spaces and identities of the Nagorno-Karabakh enclave’s inhabitants. This geo-human riddle, impossible to resolve rationally, underscores the absurdity of war, which has cost thousands of lives over the past four decades.
Through ancient rituals of departure, the Armenian residents of the enclave abandon their ancestral homes, while former Azerbaijani residents, feeling displaced, express their readiness to return. This simultaneous process of abandonment and resettlement highlights the collision of physical borders with psychological boundaries.
During their exodus, Armenians take what they perceive as theirs: relics, ancient stones, household items, even dismantled houses loaded onto trucks traversing valleys and mountains. Others burn their homes to keep them from falling into “enemy” hands.
Regardless of how they manage their collective trauma, all are forced to live with loss and bury their memories in the aftermath of war.
The film acts as a cinematic essay on identity—of the “self,” the “other,” the “foreigner,” and the “enemy.” Meanwhile, returning Azerbaijanis occupy the vacated structures of the region, attempting to grasp the identity of the “other,” often without understanding what truly divides people and splits shared geographic spaces into contested zones.
(Greek)
Τα «Ρόδια του Ναγκόρνο-Καραμπάχ» είναι μία βαθιά αντιπολεμική ταινία πιο επίκαιρη από ποτέ, αφού επικεντρώνεται σε έναν άλλο πόλεμο, αυτόν της Αρμενίας με το Αζερμπαϊτζάν για τον έλεγχο του θύλακα στο Ναγκόρνο Καραμπάχ. Ένας πόλεμος που διήρκησε σχεδόν τέσσερις δεκαετίες με ανυπολόγιστο αριθμό νεκρών και από τις δύο πλευρές.
Η ταινία ξεκινά με ένα ανθρωπογεωγραφικό παιχνίδι. Μετά τη συμφωνία ειρήνης μεταξύ Αρμενίας και Αζερμπαϊτζάν, το φθινόπωρο του 2020, ο Σεργκέι, ένας Αρμένιος αγρότης διαπιστώνει ότι ένα μέρος του οπωρώνα του, που είναι σπαρμένος με ροδιές, ανήκει πλέον στο Αζερμπαϊτζάν. Κάποιες ροδιές παραμένουν υπό αρμενικού εδάφους ενώ κάποιες ροδιές, του ίδιου όμως οπωρώνα, ανήκουν πια στον «εχθρό».
Με αφορμή λοιπόν σε ποιον ανήκει τελικά ο οπωρώνας του Σεργκέι, η ταινία διερευνά τον ρευστό χώρο σε συνδυασμό με τις ρευστές ταυτότητες των κατοίκων του θύλακα του Ναγκόρνο-Καραμπάχ. Ένας ανθρωπογεωγραφικός γρίφος που είναι αδύνατον να επιλυθεί με τη λογική και που το παράλογο του πολέμου κόστισε χιλιάδες ζωές τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες.
Οι Αρμένιοι κάτοικοι του θύλακα, μέσα από τις πανάρχαιες τελετουργίες των Εξόδων, εγκαταλείπουν τις πατρογονικές εστίες τους, την ίδια στιγμή που οι Αζέροι, πρώην κάτοικοι του θύλακα, αισθάνονται εκδιωγμένοι και δηλώνουν έτοιμοι να επιστρέψουν. Μία ταυτόχρονη πορεία εγκατάλειψης και κατοίκησης του γεωγραφικού χώρου όπου τα γεωγραφικά σύνορα συγκρούονται και συνθλίβονται με τα ψυχολογικά όρια.
Στην «Έξοδο», οι Αρμένιοι θα πάρουν μαζί τους ό,τι νομίζουν ότι τους ανήκει: λείψανα, αρχαίες πέτρες, οικοσκευές, ακόμα και ολόκληρα σπίτια θα φορτωθούν πάνω σε φορτηγά αυτοκίνητα που θα διασχίσουν κοιλάδες και ορεινούς όγκους. Άλλοι θα κάψουν τα σπίτια για να μην πέσουν στα χέρια του «εχθρού».
Όλοι όμως, ανεξάρτητα από το πώς διαχειρίζονται το συλλογικό τραύμα, θα κληθούν να επιβιώσουν με την απώλεια και να θάψουν τη μνήμη στον κουρνιαχτό του πολέμου.
Πρόκειται για ένα κινηματογραφικό δοκίμιο για την ταυτότητα του «εγώ» και του «άλλου», του «ξένου», του «εχθρού». Την ίδια στιγμή, οι Αζέροι επιστρέφουν και καταλαμβάνουν το κενό κτιριακό απόθεμα των οικιστικών θυλάκων της περιοχής, προσπαθώντας και αυτοί να κατανοήσουν την ταυτότητα του «άλλου», χωρίς να αντιλαμβάνονται πραγματικά τι είναι αυτό που χωρίζει τους ανθρώπους και τέμνει κοινό γεωγραφικό χώρο σε διαφιλονικούμενες ζώνες.
(French)
Les Grenades du Haut-Karabakh est un film profondément antimilitariste, plus actuel que jamais, car il se concentre sur un autre conflit : celui entre l’Arménie et l’Azerbaïdjan pour le contrôle de l’enclave du Haut-Karabakh. Une guerre qui a duré près de quatre décennies, causant un nombre incalculable de morts des deux côtés.
Le film commence par une énigme anthropogéographique. Après l’accord de paix entre l’Arménie et l’Azerbaïdjan à l’automne 2020, Sergueï, un agriculteur arménien, découvre qu’une partie de son verger, planté de grenadiers, appartient désormais à l’Azerbaïdjan. Certains grenadiers restent sur le sol arménien, tandis que d’autres, appartenant au même verger, se retrouvent sur le territoire de “l’ennemi”.
Partant de la question de savoir à qui appartient le verger de Sergueï, le film explore les espaces fluides en lien avec les identités changeantes des habitants de l’enclave du Haut-Karabakh. Une énigme anthropogéographique impossible à résoudre de manière rationnelle, dont l’absurdité de la guerre a coûté des milliers de vies au cours des quatre dernières décennies.
Les habitants arméniens de l’enclave quittent leurs terres ancestrales à travers d’anciennes cérémonies d’exode, tandis que les Azerbaïdjanais, anciens résidents de l’enclave, se sentent exilés et se disent prêts à revenir. Un processus simultané d’abandon et de réinstallation, où les frontières géographiques entrent en collision avec les limites psychologiques.
Dans cet “Exode”, les Arméniens emportent avec eux tout ce qu’ils considèrent comme leur appartenant : des reliques, des pierres anciennes, des biens ménagers, et même des maisons entières chargées sur des camions traversant des vallées et des montagnes. Certains préfèrent brûler leurs maisons pour éviter qu’elles ne tombent entre les mains de “l’ennemi”.
Cependant, tous, peu importe la manière dont ils gèrent le traumatisme collectif, devront survivre à la perte et ensevelir leur mémoire sous les décombres de la guerre.
Il s’agit d’un essai cinématographique sur l’identité du “moi” et de “l’autre”, de “l’étranger”, de “l’ennemi”. Parallèlement, les Azerbaïdjanais retournent dans la région et investissent les bâtiments vides des quartiers résidentiels, tentant eux aussi de comprendre l’identité de “l’autre”, sans réellement saisir ce qui divise les hommes et transforme un espace géographique partagé en zones disputées.
(German) “Die Granatäpfel von Bergkarabach” ist ein tiefgründig anti-kriegsorientierter Film, aktueller denn je, da er sich auf einen anderen Konflikt konzentriert: den Krieg zwischen Armenien und Aserbaidschan um die Kontrolle der Enklave Bergkarabach. Ein Krieg, der fast vier Jahrzehnte andauerte und auf beiden Seiten unzählige Leben forderte.
Der Film beginnt mit einem anthropogeografischen Rätsel: Nach dem Friedensabkommen zwischen Armenien und Aserbaidschan im Herbst 2020 entdeckt Sergej, ein armenischer Landwirt, dass ein Teil seines Obstgartens, der mit Granatäpfeln bepflanzt ist, nun zu Aserbaidschan gehört. Einige Bäume bleiben auf armenischem Boden, während andere, die demselben Obstgarten angehören, nun im Gebiet des “Feindes” liegen.
Ausgehend von der Frage, wem Sergejs Obstgarten letztendlich gehört, untersucht der Film die fließenden Grenzen von Raum und die sich wandelnden Identitäten der Bewohner der Enklave Bergkarabach. Ein anthropogeografisches Rätsel, das sich rational nicht lösen lässt und dessen Kriegsabsurdität in den letzten vier Jahrzehnten Tausende von Leben gekostet hat.
Die armenischen Bewohner der Enklave verlassen durch alte Abzugsrituale ihre angestammten Heimatorte, während die ehemaligen aserbaidschanischen Bewohner der Enklave sich vertrieben fühlen und bereit erklären, zurückzukehren. Dieser gleichzeitige Prozess von Verlassen und Besiedeln verdeutlicht die Kollision von geografischen und psychologischen Grenzen.
Während ihres “Exodus” nehmen die Armenier alles mit, was sie als ihr Eigentum betrachten: Reliquien, antike Steine, Haushaltsgegenstände und sogar ganze Häuser, die auf Lastwagen durch Täler und Bergketten transportiert werden. Andere verbrennen ihre Häuser, um zu verhindern, dass sie in die Hände des “Feindes” fallen.
Unabhängig davon, wie sie mit dem kollektiven Trauma umgehen, müssen alle mit dem Verlust zurechtkommen und die Erinnerungen im Staub des Krieges begraben.
Der Film ist ein filmisches Essay über Identität – die des “Ichs” und des “Anderen”, des “Fremden” und des “Feindes”. Gleichzeitig kehren die Aserbaidschaner zurück und übernehmen die verlassenen Gebäude der Region, bemühen sich ebenfalls, die Identität des “Anderen” zu verstehen, ohne wirklich zu begreifen, was Menschen trennt und gemeinsame geografische Räume in umkämpfte Zonen teilt.


Greek Union of Film Critics
https://pekk.gr/component/finder/search?q=ΤΑ+ΡΟΔΙΑ+ΤΟΥ+ΝΑΓΚΟΡΝΟ+ΚΑΡΑΜΠΑΧ&Itemid=435
TRAILER
STILLS (by Selahattin Sevi)

















OFFICIAL SELECTIONS/SPECIAL SCREENINGS/AWARDS
- OFFICIAL SELECTION, THESSALONIKI INTERNATIONAL DOCUMENTARY FESTIVAL, GREECE, 2022
- FINALIST, MIRABILE DICTU, INTERNATIONAL CATHOLIC FILM FESTIVAL, ITALY, 2021
- HONORABLE MENTION, ATHENS INTERNATIONAL DIGITAL FILM FESTIVAL, GREECE, 2023
- HONORABLE MENTION, GREEK DOCUMENTARY FESTIVAL OF CHALKIS-DOC FEST, GREECE, 2022
- 1ST AWARD, BEST DOCUMENTARY AWARD, INTERNATIONAL FILM FESTIVAL OF IERAPETRA, GREECE, 2022
- MUSIC AWARD, INTERNATIONAL FILM FESTIVAL OF IERAPETRA, GREECE, 2022
- HONORABLE MENTION, PEMBROKE TAPARELLI ARTS ANF FILM FESTIVAL, LOS ANGELES, 2022
- SECOND PLACE, BEST DOCUMENTARY AWARD, LONDON GREEK FILM FESTIVAL,UNITED KINGDOM, 2022
- BEST DOCUMENTARY AWARD, META FILM FESTIVAL, DUBAI/UAE, 2022
- SPECIAL SCREENING, GOLDEN APRICOT FILM FESTIVAL, YEREVAN ARMENIA, 2022
- SPECIAL SCREENING, NATIONAL THEATRE OF ARMENIA, YERVAN ARMENIA, 2023
- OFFICIAL SELECTION, LOS ANGELES GREEK FILM FESTIVAL, USA, 2022
MEDIA
- THESSALONIKI INTERNATIONAL DOCUMENTARY FESTIVAL
HTTPS://WWW.FILMFESTIVAL.GR/EL/SECTION-TDF/MOVIE/14220
- MY FILM
HTTPS://M.MYFILM.GR/V2/SITE-MAP-2/MOVIES/85-DOCUMENTARY/7740-TA-RODIA-TOU-NAGKORNO-KARAMPAX-2022
- CITY PORTAL
- FLIX MAGAZINE
HTTPS://FLIX.GR/CINEMA/THE-POMEGRANATES-OF-NAGORNO-KARABAKH-REVIEW.HTML
- MONIEFONE
HTTPS://WWW.MOVIEFONE.COM/CELEBRITY/THOMAS-SIDERIS/07LVCSGQM6K236BMIPM1N6/FILMOGRAPHY
- PONTOS NEWS
- AIDFF AWARDS
- ATHINORAMA MAGAZINE
HTTPS://WWW.ATHINORAMA.GR/CINEMA/CINEMA-REVIEWS/3003193/TA-RODIA-TOU-NAGKORNO—KARAMPAX
- GOLDEN APRICOT INTERNATIONAL FILM FESTIVAL
https://lwlies.com/festivals/golden-apricot-yerevan/embed/#?secret=aUPgW96vlL#?secret=Fci2X1opFI
- MAGNESIA NEWS
HTTPS://MAGNESIANEWS.GR/PERISSOTERA/POLITISMOS/TA-RODIA-TOY-NAGKORNO-KARAMPACH-STIS-STAGIATES-2.HTML
- EFSYN
HTTPS://WWW.EFSYN.GR/TEHNES/SINEMA/364759_PROLIPTIKI-LOGOKRISIA-GIA-TA-RODIA-TOY-NAGKORNO-KARAMPAH
- ZOORNALISTAS
HTTP://WWW.ZOORNALISTAS.COM/2023/10/BLOG-POST_21.HTML
- SCREENEYE
HTTPS://SCREENEYE.GR/TA-RODIA-TOY-NAGKORNO-KARAMPACH
- TAXYDROMOS
HTTPS://WWW.TAXYDROMOS.GR/TAG/TA-RODIA-TOY-NAGKORNO-KARAMPACH
- E-TETRADIO
- MONOPOLI
HTTPS://WWW.MONOPOLI.GR/2022/03/30/SHOWTIMES/CINEMA/569082/TA-RODIA-TOU-NAGKORNO-KARAMPAX
- FOS
HTTPS://WWW.FOSONLINE.GR/TAG/TA-RODIA-TOY-NAGKORNO-KARAMPAX
- MUBI
HTTPS://MUBI.COM/EN/GR/FILMS/THE-POMEGRANATES-OF-NAGORNO-KARABAKH
- INTERNATIONAL FILM FESTIVAL OF IERAPETRA
https://www.festivalierapetra.gr/index.php/en/?option=com_content&view=article&id=141&id_films=12017
- ATHENS VOICE
HTTPS://WWW.ATHENSVOICE.GR/CITY-GUIDE/CINEMA/CINEMA-GUIDE/751908/POMEGRANATES-NAGORNO-KARABAKH
- VISIT YERVAN
HTTPS://WWW.VISITYEREVAN.AM/EVENTS/DETAILS/546/EN
- GOLDEN APRICOT INTERNATIONAL FILM FESTIVAL
HTTPS://GAIFF.DEV.WEBSYSTEMS.AM/FILMS/2022/THE-POMEGRANATES-OF-NAGORNO-KARABAKH
- EL CINEMA
HTTPS://ELCINEMA.COM/EN/WORK/2076284
- VOX CINEMAS IN DUBAI
HTTPS://UAE.VOXCINEMAS.COM/MOVIES/META-FILM-FEST-THE-POMEGRANATES-OF-NAGORNOKARABAK
- RIFE INTERNATIONAL FILM FESTIVAL
- LAGFF
- PRESS ERT
- IMERODROMOS
- ERTNEWS
- AZATOR
- NEW STAR CINEMA
- ERTNEWS
Director Biography – THOMAS SIDERIS

He studied Political Science and Public Administration at the Law School of the National and Kapodistrian University of Athens, specializing in Mass Media, and attended directing courses at the Stavrakos School. He holds a master’s degree in Human Geography from the University of the Aegean. He earned his doctorate in Human Geography from Harokopio University.
Some of his specific research fields include Body and Space in Cinema, Spatial Representations, and Identity Formation. His doctoral dissertation is titled “Routes of Identity: Vulnerable Bodies, Fluid Spatial Realities, and Conditions of Entrapment: Urban enclaves, hubs, and shelters for patients, refugees, migrants, and urban nomads.”
Scientific and Other Affiliations
He is a member of the International Academy of Social Sciences, based in Florida, USA. He is an advisory member of the Journalists and Writers Foundation, a global partner of the UN, based in New York.