Duration: 88 min 07 sec
The story
(English)
In the film «The muddy river of Baasim», nine-year-old Rafik leaves behind the ruins of the city of raqqa and, following the flow of Syrian refugees along the Jordan river, searches for his brother Baasim in refugee camps in Jordan and Turkey.
However, Baasim might be even farther away, possibly somewhere in Europe, or nowhere at all; he might be dead, like thousands of other refugees. through films and videos shot in Syria and southeastern Turkey in 2011, the director reveals the horrors of the civil war and the actions of Islamist groups, with civilians and children as victims.
In Greece, the «Jordan River» is referred to as the bright path in the sky, which metaphorically represents the path the film’s protagonist will follow as he searches for his brother, even into adulthood.
(Arabic)
“رفيق، طفل كردي لاجئ، بعيدًا عن بيئة أسرته، يتنقل بين مخيمات اللاجئين ومدن تحت سيطرة داعش، على طول نهر الأردن. من خلال عيون رفيق، يشاهد المتفرج أناسًا مطاردين وخائفين، عاجزين عن الحلم بيوم الغد.
كشخص بالغ الآن، في مناظر طبيعية غير محددة ضمن مساحة جغرافية متغيرة، ربما في أوروبا التي تُعتبر الفردوس المفقود لكل لاجئ، يواصل رفيق البحث عن شقيقه باسم، الذي فُقدت آثاره منذ سنوات طويلة، بينما يسترجع ذكريات وصورًا من نهر الأردن.
بحثه عن باسم وسط الضباب والمطر، على طول خطوط السكك الحديدية والحدود، يبدو في مستوى أعمق وكأنه بحث عن إله يصمت في وجه المأساة الإنسانية، تمامًا كما أن صوت رفيق نفسه لا يُسمع. في اليونان، يطلق الناس على “نهر الأردن” الخط المضيء الذي يعبر الكون.”
(Greek)
Ο Ραφίκ, ένας ανήλικος Κούρδος πρόσφυγας, μακριά από το οικογενειακό περιβάλλον του θα περιπλανηθεί σε στρατόπεδα προσφύγων και σε πόλεις υπό τον έλεγχο της ISIS, κατά μήκος του ποταμού Ιορδάνη. Μέσα από τα μάτια του Ραφίκ, ο θεατής παρακολουθεί ανθρώπους κυνηγημένους και φοβισμένους ανήμποροι να ονειρευτούν την αυριανή μέρα.
Η αναζήτηση του Μπασίμ μέσα στην ομίχλη και στη βροχή, κατά μήκος σιδηροδρομικών και συνοριακών γραμμών, σε ένα δεύτερο επίπεδο ανάλυσης μοιάζει με την αναζήτηση του θεού που σιωπά στην ανθρώπινη τραγωδία, καθώς και η φωνή του Ραφίκ δεν μπορεί να ακουστεί. Άλλωστε, στην Ελλάδα, οι άνθρωποι αποκαλούν «ποταμό Ιορδάνη» τη φωτεινή γραμμή που διασχίζει το σύμπαν.
Ως ενήλικας πια, σε ακαθόριστα τοπία ενός ρευστού γεωγραφικού χώρου, ίσως της Ευρώπης που αποτελεί την Εδέμ για κάθε πρόσφυγα, ο Ραφίκ αναζητά ακόμα τον αδελφό του Μπασίμ, τα ίχνη του οποίου έχουν χαθεί εδώ και πολλά χρόνια, ανακαλώντας μνήμες και εικόνες από τον ποταμό Ιορδάνη.
(French)
Rafik, un jeune réfugié kurde, éloigné de son environnement familial, erre dans des camps de réfugiés et des villes sous le contrôle de l’État islamique, le long du fleuve Jourdain. À travers les yeux de Rafik, le spectateur observe des personnes traquées et effrayées, incapables de rêver à un lendemain meilleur.
Devenu adulte, dans des paysages indéfinis d’un espace géographique fluide — peut-être l’Europe, considérée comme un Eden pour chaque réfugié — Rafik cherche encore son frère Basim, dont la trace a été perdue depuis de nombreuses années, tout en ravivant des souvenirs et des images du fleuve Jourdain.
La quête de Basim, dans le brouillard et sous la pluie, le long des voies ferrées et des lignes frontalières, prend une dimension symbolique : elle ressemble à la recherche d’un Dieu qui reste silencieux face à la tragédie humaine, tout comme la voix de Rafik ne peut être entendue. En Grèce, les gens appellent d’ailleurs la « rivière Jourdain » la ligne lumineuse qui traverse l’univers.
(German)
Rafik, ein junger kurdischer Flüchtling, der von seinem familiären Umfeld getrennt ist, wandert durch Flüchtlingslager und Städte, die unter der Kontrolle des Islamischen Staates stehen, entlang des Flusses Jordan. Durch Rafiks Augen beobachtet der Zuschauer Menschen, die gejagt und verängstigt sind, unfähig, von einem besseren Morgen zu träumen.
Als Erwachsener sucht Rafik in undefinierten Landschaften eines fluiden geografischen Raums – vielleicht Europa, das als ein Eden für jeden Flüchtling gilt – weiterhin nach seinem Bruder Basim, dessen Spur vor vielen Jahren verloren ging, während er Erinnerungen und Bilder des Flusses Jordan heraufbeschwört.
Die Suche nach Basim, im Nebel und Regen, entlang von Eisenbahnlinien und Grenzzäunen, erhält eine symbolische Dimension: Sie ähnelt der Suche nach einem Gott, der angesichts menschlicher Tragödien schweigt, ebenso wie Rafiks Stimme nicht gehört werden kann. In Griechenland nennen die Menschen übrigens den „Fluss Jordan“ die leuchtende Linie, die das Universum durchquert.

(English)
“Four years after my film The Murky River of Basim, I return to the beginning of the story, where it all started: from Raqqa and Kobani to the refugee camps along the Jordan River. A civil war that tore a country apart and a nation caught in the hands of ISIS and its regional terrorist networks, a pawn in the geopolitical games of great powers.
As the Middle East continues to burn, and as the same refugee camps now receive a continuous influx of new refugees—this time from Lebanon and Palestine—Rafik’s journey’s starting point becomes the culmination of an ongoing refugee tragedy.“
(Greek)
“Τέσσερα χρόνια μετά την ταινία μου «ΤΟ ΘΟΛΟ ΠΟΤΑΜΙ ΤΟΥ ΜΠΑΣΙΜ», γυρνώ στην αρχή της ιστορίας, εκεί που ξεκίνησαν όλα. Από τη Ράκα και το Κομπάνι στα στρατόπεδα προσφύγων κατά μήκος του ποταμού Ιορδάνη. Ένας εμφύλιος πόλεμος που διέλυσε μια χώρα και μια χώρα στα χέρια της ISIS και των περιφερειακών τρομοκρατικών αξόνων της, έρμαιο των γεωπολιτικών παιχνιδιών των μεγάλων δυνάμεων.
Καθώς η Μέση Ανατολή συνεχίζει να φλέγεται και στα ίδια στρατόπεδα προσφύγων καταφτάνουν πια διαρκώς νέοι πρόσφυγες, από το Λίβανο και την Παλαιστίνη αυτή τη φορά, η αρχή του ταξιδιού του Ραφίκ είναι η συνισταμένη μια συνεχιζόμενης προσφυγικής τραγωδίας”.
STILLS


















REVIEWS OF THE FILM
OFFICIAL SELECTIONS / AWARDS / SPECIAL SCREENINGS
- BEST DOCUMENTARY AWARD / INTERNATIONAL FILM FESTIVAL OF IERAPETRA / GREECE / 08. 2021
- AUDIENCE AWARD / INTERNATIONAL FILM FESTIVAL OF IERAPETRA / GREECE / 08.2021
- SPECIAL SCREENING / HUMAN RIGHTS FESTIVAL / PENNSYLVANIA USA / 2024
- OFFICIAL SELECTION / ATHENS INTERNATIONAL DIGITAL FILM FESTIVAL / ATHENS GREECE/ 12.2024
- OFFICIAL SELECTION / THESSALONIKI INTERNATIONAL DOCUMENTARY FESTIVAL / 03.2021
- OFFICIAL SELECTION / INTERNATIONAL WEEKS AGAINST RACISM / GERMANY / 2021
- OFFICIAL SELECTION / IMPACT FESTIVAL – HUMAN RIGHTS FILM FESTIVAL OF KATALUNYA / SPAIN / 2021
- OFFICIAL SELECTION / CINEMA OF NATIONS/ USA / 2021
- OFFICIAL SELECTION / MOBILE INTERNATIONAL FILM FESTIVAL AND AWARDS / USA 2021
- OFFICIAL SELECTION / UNIVERSAL FILM FESTIVAL / USA 2021
- OFFICIAL SELECTION / DOC FEST – GREEK DOCUMENTARY FESTIVAL OF CHALKIDA / GREECE/ 2021
Director Biography – THOMAS SIDERIS

He studied Political Science and Public Administration at the Law School of the National and Kapodistrian University of Athens, specializing in Mass Media, and attended directing courses at the Stavrakos School. He holds a master’s degree in Human Geography from the University of the Aegean. He earned his doctorate in Human Geography from Harokopio University.
Some of his specific research fields include Body and Space in Cinema, Spatial Representations, and Identity Formation. His doctoral dissertation is titled “Routes of Identity: Vulnerable Bodies, Fluid Spatial Realities, and Conditions of Entrapment: Urban enclaves, hubs, and shelters for patients, refugees, migrants, and urban nomads.”
Scientific and Other Affiliations
He is a member of the International Academy of Social Sciences, based in Florida, USA. He is an advisory member of the Journalists and Writers Foundation, a global partner of the UN, based in New York.
Screenings
Friday, December 19, New Star Studio Art Cinema, Athens International Digital Film Festival